Щодо окремих питань застосування постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геодезіі, картографії та кадастру (далі — Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів Украіни від 14 січня 2015 року № 15 (далі — Положення), Держгеокадастр е центральним органом виконавчої влади, що реалізус державну політику, зокрема, у сфері земельних відносин. Згідно з підпунктом 53 пункту 4 Положення, Держгеокадастр надае роз’яснення з питань, що належать до його компетенції.
Постанова Кабінету Міністрів Украіни від 03 листопада 2021 року N 1147
«Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» набрала иинності 10 листопада 2021 року (опублікування в газеті
«Урядовий кур’ср» від 10.11.2021 — № 216).
Зазначеною постановою затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок, внесені зміни до Порядку ведения Державного земелъного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Украіни від 17 жовтня 2012 року № 1051, а також визнано такими, що втратили чинність низку постанов Кабінету Міністрів України.
У зв’язку із надходженням численних звернень до Держгеокад астру щодо можливості затвердження органами місцевого самоврядування технічних документацій із нормативної грошової оцінки земель (земельних ділянок), розроблених до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів Украіни від 03 листопада 2021 року № 1147 «Про затвердження Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок» повідомляемо наступне.
Відповідно до статті 23 Закону Украіни «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджусгься відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічноі документа i з нормативноі грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядае та приймас рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Підставою для відмови у затвердженні техніиної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок може буги лише ïi невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на територіі іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні техніпної документаціі з нормативної грошової оцінки земельних ділянок мае містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.
Статтею 1 Закону Украіни «Про оцінку земелъ» визнаиено, зокрема, що дата оцінки земельної ділянки для нормативної грошової оцінки земельної ділянки — це дата, вказана в технічній документаціі.
Позицію щодо незворотності дїі в часі законів та інших нормативно- правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України.
Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту статгі 58 Конституцlі України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду Украіни від 13 ,травня 1997 року № 1-зп, від 9 лютого 1999 року N 1-pп/99, від 5 квітня 2001 року N 3-pп/2001, від 13 березня 2012 року № 6-pn/2012, закони та інші нормативно- правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли! після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона поиинаеться з моменту набрання цим актом иинності i припинясться із втратою ним чинності, тобто до подїі, факту застосовусться той закон або інший нормативно-правовий акт, під час діі якого вони настали a6o мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли i закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Конституційний Суд Украіни також висловив позицію, згідно з якою закріплення принципу незворотності діі нормативно-правового акта у часі на конституційному рівні е гарантісю стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою i громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхне існуюче становище не буде погірінене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта (Рішення Конституційного Суду Украіни від 313 травня 1997 року № 1-зп).
При розгляді питання про затвердження технічної документаціі з нормативної грошової оцінки земель (земельних ділянок) відповідна сільська, селищна, міська рада мають брати до уваги дату проведения такої оцінки, що вказана у відповідній технічній документації.
Відповідно, норми постанови Кабінету Міністрів Украіни від 03 листопада 2021 року N 1147 «Про затвердження Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок» мають застосовуватися до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що складена розробником такої документаціі із зазначенням дати оцінки 10 листопада 2021 року i пізніше.
Додатково інформуемо, що постанова Кабінету Міністрів Украіни від 03 листопада 2021 року № 1147 «Про затвердження Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок» не виключае можливості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про нормативну грошову оцінку
земелъ (земельних ділянок) на підставі технічної документаціі із нормативноі
грошової оцінки земель (земельних ділянок), що складена до 10 листопада 2021 року.
розробниками.
Внесення до Державного земепьного кадастру відомостей про нормативну
грошову оцінку земель (земельних ділянок), ЩО складепа розробниками 10 листопада 2021 року i пізніше, запроваджусться лише з 1 січня 2022 року (підпункт 2 пункту 1 Змін, що вносяться до Порядку ведения Державного земелъного кадастру).
Звертаемо увагу, що писти Держгеокадастру не е нормативно-правовими актами, а мають лише інформативний характер, i не встановлюють правових норм.
Для забезпечення інформування органів місцевого самоврядув ання просимо опублікувати зазначену інформацію у засобах масової інформаціі.